Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Opravdu jsem tak divná?

Už jako malá jsem si potřebovala dělat věci po svém. Cítit svobodu pohybu i myšlení. A jako intuitivnímu a hypersenzitivnímu introvertovi mi prostě klasické školství nikdy nemohlo vyhovovat.

Za školou jsem byla poprvé už někdy ve třetí třídě. Tenkrát jsem tomu pnutí být hodně jen sama se sebou nerozuměla, ale ta potřeba se rozhodně rovnala základním lidským potřebám, jako je spánek, jídlo, nebo teplo. Procházela jsem se sama Prahou. Hrála si.Milovala být sama doma. Četla si. Malého prince, Agathu Christie, nebo Šrámka. Později hodně filosofie. Mnoho knih jsem, naštěstí, přečetla předtím, než se ve škole staly povinnou četbou. Poslouchala máminy desky. Édith Piaf a Evu Olmerovou. Nebo, kromě třeba Hurvínka, i Osvobozené divadlo Voskovce s Wericha. Ráda jsem uklízela, pokud to nebylo někým nařízeno, protože to zkrátka přinášelo uspokojení. Zkoušela si vařit, kombinovat chutě jídel. A hodně času jsem trávila prostým přemítáním o podstatě a smyslu života. Zaznamenávala jsem si svoje myšlenky na papír. Nebo zkoušela psát povídky. A taky jen tak ležela na obřím koberci v obýváku a nedělala nic. Jen byla. Meditovala, chcete-li.

Nemám a nikdy jsem neměla ráda kolektivní aktivity typu vybíjená, nebo hra na filmy. Nejsem člověk, libující si ve znalostech přesných dat, terminologií a definic. Můj způsob je přicházející informace přímo a efektivně abstrahovat. Jedině tak je mohu totiž následně smysluplně využívat dál. Nechápu, proč bych měla přejímat a osvojovat si způsoby někoho jiného, když jsou mi cizí, nikam mne neposouvají a ty moje vlastní mi fungují daleko líp. Taky jsem snad nikdy v životě nepocítila vnitřní potřebu nabyté vědomosti odprezentovávat cizím lidem, pokud to bylo jednoúčelové a nebyly pro to další rozumné důvody. Mám dar nekonvenčního myšlení. A neschopnost slepě následovat uměle nastolené autority.

A víte co? Mám se ráda a odmítla jsem si to nechat vzít. Mluvit o svých silných stránkách nepovažuji za smradlavou sebechválu, či nedostatek pokory. Znát, mít rád a využívat své silné stránky pokládám za správnou cestu k sobě i druhým. Dospěla jsem k poznání, že každý člověk je jedinečný a uniformita jedině nabourává celistvost a spokojenost člověka. A já mám ráda lidi. A jejich jinakosti. Pestrobarevnost. Život.

Ve škole jsem byla mezi dětmi respektovaný solitér, spíš vůdčí typ. Žádné problémy v kolektivu. Měla jsem pár dobrých kamarádů. Víc mezi kluky. Vyhovovala mi jejich přímočarost. Ani pochytat učivo mi nedělalo problém. Ale taky mi téměř ze sta procent v daném kontextu nedávalo smysl, takže jsem tento způsob “vzdělávání” často bojkotovala. Proti učitelům jsem začala revoltovat hodně záhy. Kladla jim doplňující otázky, na které jsem nedostávala smysluplné odpovědi, dovolovala si nesouhlasit s jejich častým zjednodušováním a překrucováním faktů, ptala se po smyslu jednotlivých vyžadovaných činností, kladla odpor při jejich výkonu. Vadily mi jejich zúžené obzory, nedostatek empatie a často i inteligence, téměř žádný respekt k druhým. Nenáviděla jsem ponižování, byť skryté, kterého je školství plné po okraj. Prošla jsem si hodně náročnou pubertou. Měla i trojky z chování a pro všechny zúčastněné bylo v důsledku úlevou, když má povinnost školní docházky skončila.

Šla jsem záměrně na co nejhorší učňák, abych své utrpení urychlila na maximum. Ještě v jeho průběhu jsem si našla dobře placené brigády a ve svých sedmnácti už byla v podstatě soběstačná. A teprve potom přišla úleva. A zklidnění. Odstěhovala jsem se z domova. Pracovala. Rozhodovala si sama o svém čase, prostoru, těle, myšlení a životě. Ustalo mé divoké období (a vrátit se k jakémukoli studiu mi trvalo dalších dvacet let - tak dlouhou dobu jsem totiž potřebovala na vzpamatování se z toho, co mi škola dala a vzala).

Celé jsem to pro sebe zakončila myšlenkou, že až já budu mít děti a ty dorostou do školních let, bude svět a s ními školy, samozřejmě, vypadat úplně jinak.Že tenhle státní teror se jich už týkat nebude. Že nebudou muset dennodenně čelit zmaru a všelijak nešťastným a pokrouceným lidem, kterým je člověk vydán napospas jen proto, že si  vychodili diplom. Že to dlouhodobě není možné.Naivní optimista, říkám si dnes.

 

Autor: Anna Třešňáková | neděle 18.6.2017 9:00 | karma článku: 13,86 | přečteno: 604x
  • Další články autora

Anna Třešňáková

Diagnóza: učitelka

Pohádka nepohádka o dvou holčičkách, z nichž jedna přesně věděla, čím chce být, až bude velká. Učitelkou (ty vole) na základní škole, samozřejmě. P.S. Podoba se skutečnými událostmi a postavami není vůbec čistě náhodná.

9.7.2017 v 7:00 | Karma: 21,66 | Přečteno: 2433x | Diskuse| Společnost

Anna Třešňáková

Mým drahým přeslazeným

„Hlavně na všem hledej to pozitivní! Neříkej nepříjemné věci (to se na veřejnosti nedělá, fuj, Ukaž všem, jak jsi nekonfliktní)!..."

2.7.2017 v 8:00 | Karma: 17,20 | Přečteno: 792x | Diskuse| Společnost

Anna Třešňáková

Pohádka o tom, kterak czech made školství zachránilo jedno dítě před sociálním vyloučením

Za devatero horami a devatero řekami, v jednom podivuhodném království, stála Škola, která dávala všem dětem šanci na lepší život. Byla to kouzelná škola. Zachraňovala životy. A proto byla povinná.

12.6.2017 v 8:00 | Karma: 16,87 | Přečteno: 859x | Diskuse| Společnost

Anna Třešňáková

Základní znalosti, nebo život!

Je to pořád dokola: "Každý člověk by měl získat takový ten obecný přehled!" - rozuměj Škola je nezbytná....

9.6.2017 v 8:30 | Karma: 12,51 | Přečteno: 474x | Diskuse| Společnost

Anna Třešňáková

Zákeřná laskavost

Vyprávění o tom, kterak nucené školství ke vzdělávání lidi nepřivede, ani když mu navlečeme patery nový sluníčkový šaty.

4.6.2017 v 8:00 | Karma: 28,15 | Přečteno: 4254x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Nejdřív spor o Green Deal. Sliby politiků pak převrátila umělá inteligence

26. dubna 2024  5:42,  aktualizováno  14:05

Tématu Green Dealu a jeho možné revize, se věnovali kandidáti pro volby do Evropského parlamentu v...

USA a Čína musí být partnery, řekl Si. Blinken mu vyčetl podporu Ruska

26. dubna 2024  13:10,  aktualizováno  13:45

Ve vztazích mezi Čínou a Spojenými státy zůstává mnoho problémů. Musí ale být spíše partnery než...

KOMENTÁŘ: Byrokracie s vízy? Přitvrdíme. Jak Česko zařízlo studenty z ciziny

26. dubna 2024

Premium Nenápadná úřední klička zásadně zkomplikovala život zahraničních studentů v Česku. Stát ještě...

Podvodník prodával falešné vstupenky na koncerty i sport, naletělo mu 500 lidí

26. dubna 2024  12:50

Falešné vstupenky na kulturní a sportovní akce nabízel na internetu muž z Uherskohradišťska, který...

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...

  • Počet článků 11
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1353x
Jsem zastáncem svobody. Toť vše. Nerada vyplňuji kolonky typu Kdo jste, kým jste a proč jste tím, kým jste. Pracuji pro spolek SvobodaUčení.cz - pokud na nějaké roli přeci jen trváte.

Seznam rubrik