Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Babička umřela.

Svíčka ještě nedohořela a já už vám to chtěla říct. Protože jsou věci, o kterých se mluví zbytečně málo.

Odvezla jsem z nemocnice do domácí péče umřít babičku. Půl roku nám ležela uprostřed obývací kuchyně našeho pididomku. Krmili jsme jí, pili s ní, čůrali, prděli, kadili, zvraceli, povídali si zmatené historky o neexistujících, nebo dávno mrtvých lidech i věcech, křičeli i nadávali, když bylo třeba. Přes skřípějící zuby jí pouštěli Šlágr a občas na vyžádání dali napít koňáčku. Vyvezli jí ven. Byla v centru dění, tak, jak to měla vždycky ráda.

Nebyla to ani kouzelná, ani moudrá babička. Byla to babička prudička. Když jsem byla malá a chtěla ráno o prázdninách spát, musela jsem vstát v osm ráno na kakao se škraloupem. Když jsem si chtěla číst, musela jsem si jít hrát s Petruškou ze sousedství, kterou jsem vůbec neměla ráda. Když jsem se těšila na jahody, které jsem musela pomáhat plít, musela jsem se jich vzdát ve prospěch šťávy, která byla hnusná i čerstvá, natož pět let uleželá, kdy mi ji babička konečně blahosklonně předala. Byla v souhrnu dost žlučovitá, zlomyslná, lakomá, neupřímná a vůbec těžko snesitelná. Když umřel děda, její muž a fajn člověk, babička na nemocniční chodbě bědovala, že to od něj nebylo vůči ní ani trochu hezké. Když vážně onemocněl táta, její syn, štkala, že má nervy, že jí třeba umře a kdo jí pak dojde na nákup. Už od pětatřiceti vyhrožovala, že tu taky nemusí být, když se nebudeme chovat podle jejích (případně modifikovaně božích) pravidel. Dožila se 93 let.

Po poslední z dlouhé řady mozkových příhod a rozsáhlém infarktu zůstala absolutně bezbranná a bezvýhradně odkázaná na péči druhých. Myslím, že není dobře, aby kdokoli, novorozeně stejně jako starorozeně, zůstal sám a opuštěn. Taky myslím, že není dobře zavírat před smrtí okenice, nebo jí dokonce odvážet do hlubokého lesa. Bez ohledu na cokoli. Pečovala jsem o ní. A pečovala jsem ráda. Jen tak. Protože to prostě dávalo smysl.

A když jsem se pak jedno zimní ráno vzbudila, věděla jsem, že je to tu. A ona počkala, až vstanu. Neměla bolesti, umírala klidně. Byli jsme u ní. Pak zapálili svíčku, omyli jí a oblékli. Možná je umírání o dobrotivé vůli někoho neviditelně moudřejšího, jak věřila ona. Možná je jen o přeskupení celkové, stále stejně objemné, jedné energie a rození a umíraní je jen myšlenkový koncept, kterému jsme uvěřili. Nevím. Já ale ve vztahu k babičce poprvé cítila vděk. Jsem vděčná, že jsem mohla u toho jejího umírání být. Protože umírání patří k životu a je to velmi silný zážitek. A slzy netřeba tlačit zpátky.

 

Autor: Anna Třešňáková | sobota 20.5.2017 12:00 | karma článku: 32,00 | přečteno: 1077x
  • Další články autora

Anna Třešňáková

Diagnóza: učitelka

Pohádka nepohádka o dvou holčičkách, z nichž jedna přesně věděla, čím chce být, až bude velká. Učitelkou (ty vole) na základní škole, samozřejmě. P.S. Podoba se skutečnými událostmi a postavami není vůbec čistě náhodná.

9.7.2017 v 7:00 | Karma: 21,66 | Přečteno: 2433x | Diskuse| Společnost

Anna Třešňáková

Mým drahým přeslazeným

„Hlavně na všem hledej to pozitivní! Neříkej nepříjemné věci (to se na veřejnosti nedělá, fuj, Ukaž všem, jak jsi nekonfliktní)!..."

2.7.2017 v 8:00 | Karma: 17,20 | Přečteno: 792x | Diskuse| Společnost

Anna Třešňáková

Opravdu jsem tak divná?

Už jako malá jsem si potřebovala dělat věci po svém. Cítit svobodu pohybu i myšlení. A jako intuitivnímu a hypersenzitivnímu introvertovi mi prostě klasické školství nikdy nemohlo vyhovovat.

18.6.2017 v 9:00 | Karma: 13,86 | Přečteno: 604x | Diskuse| Společnost

Anna Třešňáková

Pohádka o tom, kterak czech made školství zachránilo jedno dítě před sociálním vyloučením

Za devatero horami a devatero řekami, v jednom podivuhodném království, stála Škola, která dávala všem dětem šanci na lepší život. Byla to kouzelná škola. Zachraňovala životy. A proto byla povinná.

12.6.2017 v 8:00 | Karma: 16,87 | Přečteno: 859x | Diskuse| Společnost

Anna Třešňáková

Základní znalosti, nebo život!

Je to pořád dokola: "Každý člověk by měl získat takový ten obecný přehled!" - rozuměj Škola je nezbytná....

9.6.2017 v 8:30 | Karma: 12,51 | Přečteno: 474x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Ministerstvo vyčlenilo vakcíny pro těhotné. Válek apeluje na přeočkování dětí

25. dubna 2024  11:30,  aktualizováno  13:10

V Česku stále rapidně přibývá případů černého kašle. „Registrujeme 956 nových případů,“ řekla...

„Není podstatné být vidět, ale mít výsledky.“ Politici reagují na konec ministryně

25. dubna 2024  10:46,  aktualizováno  13:10

O demisi ministryně pro vědu, výzkum a inovace Heleny Langšádlové (TOP 09) byl premiér Petr Fiala...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  13:05

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Za vraždu a pokus o další hrozí muži výjimečný trest, podle policie chystal i třetí

25. dubna 2024  13:05

Jednoho člověka pobodal, dalšího nechal uhořet v domě, který úmyslně zapálil, viní kriminalisté od...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 11
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1353x
Jsem zastáncem svobody. Toť vše. Nerada vyplňuji kolonky typu Kdo jste, kým jste a proč jste tím, kým jste. Pracuji pro spolek SvobodaUčení.cz - pokud na nějaké roli přeci jen trváte.

Seznam rubrik